På full fart inn i sesong nr. 15 i Brottet

Nå er kanskje ikke en femtenårsmarkering det som vekker størst oppsikt, men like fullt ønsker vi, gjennom familieforestillingen “Fyret” å markere at det i år  er 15 år siden 500 publikummere, med daværende statsminister Jens Stoltenberg i spissen, var samlet til premiere i Brottet 12. juli 2005. Stykket som var på plakaten var musikkspillet “Stenhogger’n” , fortellingen om klasseforskjeller, slit, fagforeningens kamp for bedre kår, men også med humor og flott musikk.

Den store forvandlingen, fra sommeren 2004 (foto HP Thøgersen) til premiere juli 2005 (Foto Fredriksstad Blad). Oppstartsåret innebar starten på en mangeårig innsats både praktisk og knyttet til det kunstneriske arbeidet. Rundt 70.000 har besøkt Brottet gjennom årene vi nå har lagt bak oss.

De aller fleste forestillingene som har vært spilt i Brottet har vært knyttet til kystens liv og historie. I tillegg til historien om stenhoggerne og deres familier, har fiskerne, losens og kystbondes liv blitt iscenesatt. Bildet over er fra forestillingen “Sommerdrømmen” lystspillet som tok for seg “badegjestenes” møte med fastbefolkningen på 50-tallet

Rekken av forestillinger i Brottet amfi fra 2005 – årets oppsetting 2019

2005 Musikkspillet Stenhogger’n
2006 Musikkspillet Stenhogger’n
2007 Musikkspillet Stenhogger’n
2008 Jeppe i Brottet
2009 Musikkspillet Brottsjø
2010 Musikkspillet Brottsjø
2011 Jeppe i Brottet
2012 Musikkspillet Stenhogger’n
2013 En Midtsommernatts drøm
2014 Frihetsspranget
2015 Sommerdrømmen
2016 Fløte på nye sommereventyr
2017 En Midtsommernattsdrøm
2018 Brottsjø
2019 Fyret – premiere 17. juli

I tillegg til “voksenforestillingene”, der også en rekke barn og unge har deltatt, har det vokst fram et livskraftig barne- og ungdomsteater, Brottungær” med base i Brottet. Brottungær har hatt egne oppsettinger, men i sesongene 2018 og nå i 2019 er barn-og ungdomsteateret deltager både med aktører og som medprodusent i oppsettingen. “Fyret ” er en samproduksjon av Kulturværste AS, Hvaler Kulturvernforening og “Brottungær”.

Da er det bare å se fram til årets jubileumsforestilling “Fyret”, der livet på en fyrstasjon anno 1905 skal skildres. Igjen er det det våre gode samarbeidspartnere i Kulturværste AS  Hans Petter Thøgersen (Manus) og Svein Gundersen (Musikk) og Ole-Hermann Gudim Lundberg (regi) som står for det kunstneriske arbeidet. Bedre formidlere av kystens liv og historie kan jeg knapt se for meg. I jubileumsåret er det ikke minst viktig å hedre disse tre for den jobben de har gjort og fortsatt gjør som historiefortellere.