Pink Floyd live in Pompeii 1972/2016 – “Pub-Floyd” live in Brottet 2018

I 1972 spilte det britiske bandet Pink Floyd seks sanger i ruinene av  amfiteateret i Pompei i Italia. Konsertvideoen som ble spilt inn var uten publikummere (av vernehensyn) i det enorme amfiet som rommer 5000 personer, m.a.o. 10 ganger så stort som Brottet amfi på Spjærøy. I 2016 gjorde David Gilmoure og hans legendariske rocke-band en ny konsert i byen som ble slukt av aske ved utbruddet av vulkanen Vesuv  i år 79.

Undertegnede i amfiet i Pompei i mai 2017

I august 2018, med en mulig oppfølgere i 2019, kan vi få en spennende smak av dette legendariske bandet da Pub-Floyd etter planen skal holde konsert i Brottet.

Bent Stoa, manager for Pub-Floyd forteller at målsettingen med bandet er å spille stor musikk på mindre steder. Det har betydd en neddemping av Pink Floyds visuelle effekter, men derimot fullt fokus på det musikalske. Fra 2018 er ønsket å bli gode på det visuelle også, samt mer fokus på å være et club-band (Club-Floyd). Pink Floyds historiske/klassiske repertoar er hva medlemmene fra Moss og Oslo ønsker å formidle.

Musikerne i Pub Floyd er:
– Lars Hesla – tangenter
– Espen Saga – gitar
– Lars Petter Holstad – bass, vokal
– Gilbert Marshall – gitar/vokal
– Jostein Andersen – vokal, trommer

Bent Stoa forteller at planen er å få laget en showcase-video som forteller om dette bandet. Pink Floyd i Pompei 1973/David Gilmour i Pompeii 2016 er inspirasjonen bak ønsket om å benytte Brottet amfi. Og siden Pub Floyd spiller på mindre steder, så passer størrelsen på dette amfiet veldig bra. Tanken er å ha  konsert der, kombinert med videofilm av hele arrangementet, der også lyden og lyset vil være i fokus.

Det er all mulig grunn til å glede seg til konserten(e) og det spektakulære lyd og lysshowet i midten av august neste år – og hvorfor ikke med dette som startnummer: “Rattle That Lock”.