Rotter, rydding og råte i fokus på Brekke i dag.

“Når musene er borte danser rottene på bordet”, er et kjent ordtak. I så måte er ikke gamle Brekke skole noe unntak. I fravær av mennesker  i bygget er vi tidvis plaget både av invasjon av mus og nå sist rotter, men kampen er i gang og vi skal ta “rotta på dem” før de får ødelagt for mye av det arbeidet som er satt i gang. Et mottiltak i dag var støvsuging “over det hele”, noe Kjell Ole Brobakken sto for.

Det som imidlertid hadde hovedfokus på dugnaden i ettermiddagens fine sensommer vær var en stor ryddeaksjon i hagen der de gamle gjerdestoplene nå kommer  frem og til sin rett. Disse var tidligere gjemt i et vildnis av busker og kratt. Her skal det “öpna landskap” fram tenkte Frode Lund,  Jan Borger Berntsen og Ragnar Holte, og slik ble det. Bildene taler for seg. Kom på Brekkedagen den 9. september og se hvor fint det har blitt.

Puss og maling av vinduer og dører sto også på planen i dag. Ragnhild Nordengen koste seg med skraping av en av dørene, et klenodium fra 1700-tallet, mens Eivind Børresen og Jan B kunne konstatere at ikke alt står bra til med vinduene, her med et av vinduene på sørveggen som har tydelige råteangrep.

Dette var også dagen da vi startet prosessen for vann og avløp til bygget. Rune Svennes, er behjelpelig med søknad til kommunen om graving for en vann- og avløpsledning som i første omgang skal legges til et koblingspunkt i hagen.