“Sotengler” i “kjelsjau” på Brekke skole i dag.

“Sotengler” ble de kalt, sjøfolka som i sin tid jobbet med å forsyne kjelene ombord på de gamle damp- eller steambåtene med køl. En “helvetets arbeidsplass” av varme, sot og damp. Vi skal ikke dra parallellen med de gamle sjøfolka lengre enn godt er , men det var ikke rent lite sot, aske og søppel som  Ragnar Holte og Frode Lund fikk ut av den gamle vedovnen på Brekke i dag. Denne “fyrsjauen” er første ledd i arbeidet med å sette dette klenodiet  av en gammel vedovn i stand. Kjøkkenet på Brekke vil  garantert bli husets hjerte og sjel den dagen huset står ferdig restaurert

img_1690 img_1692

Men det var ikke bare sot som skapte støv og behov for en grundig opprydding i dag. I tillegg til at restene av murpussen på brannmurene skulle ned, gikk vi videre på arbeidet med å skrape maling på kjøkkenet. Under et lett lag av løs maling skjuler det seg flere lag sirlig påført gjennom mange tiår. Det dominerende fargen er brunt om enn i ulike nyanser, et på mange vis flott fargekart.

img_1679 img_1678

Knut Hjortland og Paul H sto for skraping av maling, mens Ragnar Holte og Frode Lund tok ned resten av gammel murpuss.