Spjærøy-kryssere med flott parade i Skjelsbusundet

Fra dagens parade med Spjærøykryssere. Lederbåten har allerede passert og 12 flotte representer for en stolt båttradisjon defilerer under Skjelsbubrua og ut sundet .En flott parade!
Fra dagens parade med Spjærøykryssere. Lederbåten har allerede passert og 12 flotte representer for en stolt båtbyggertradisjon defilerer under Skjelsbubrua og ut sundet .En flott parade!

Det kulturhistoriske arbeidet knyttet til Hvaler har mange former og aktører. En viktig organisasjon i så måte er Spjærøykrysser-klubben med rundt 25 båter som medlemmer. Klubben hadde i går lørdag årsmøte på Speiderforbundets senter på Tredalen og gjenvalgte her Trond Andersen som leder. I dag var det tid for å presentere seg gjennom en flott parade gjennom Skjelsbusundet der 13 båter fra ulike tidsepoker og størrelse deltok.

IMG_9036 (2)IMG_9043 (2)IMG_9054 (2)IMG_9046

Arbeidet som foreningen utfører er selvsagt viktig for den enkelte båteier og hans/hennes familie, men dette er også et arbeid som innebærer et svært viktig kulturhistorisk dokumentasjonsarbeid av en båttype og en båtbyggertradisjon som nettopp hadde sitt senter ved Skjelsbusundet spesielt i Kjellvika , men også på Dypedal.