Tung bør ble “prikken over i’en” på gamle Brekke skole

Sesongens andre dugnad på Brekke ble på mer enn en måte en solskinnsdag med elleve arbeidsvillige til stede. “Tema for dagen” var først og fremst å få ryddet uthuset som nå overtas av ny eier av  lærerboligen, dernest, og som “prikken over i’en,  skulle en tung sten opp på skiferplata på pipa på skolen som nå virkelig skinner. Jeg lar bildene tale for seg med Eivind Børresen og Ragnar Holte i hovedrollene.

Tung bør til en høyreist pipe på et bygg som skinner med ny kalkmørtel i grunnmuren. Ikke rart dugnadsgjengen er stolt over den forvandlingen som har funnet sted siden vi startet arbeidet i 2015.

Som nevnt innledningsvis, så var dette dagen for den store flytte-, kaste- og rydde-aksjonen. Venneforeningens medlemmer har tidligere gått igjennom “ting og tang” for å sikre det som skal forbli i huset, det vi bør kaste og ikke minst  det vi kan selge til inntekt for videre arbeid med den gamle skolen. Med tanke på det vi nå ønsker å legge ut for salg, skal vi nevne noen “godbiter”:

• Det gamle kateteret (talerstol) som ble benyttet i det gamle  skolebygget (murstensbygget), nå en del av Brekke barnehage.  Gi bud over kr 3000,-!!
  • Det gamle orgelet som lærer Høidal trakterte  – Du får det for kr 500,- da det trenger en god oppgradering
  • Tre  jernsenger som mulig har vært benyttet på  aldershjemmet på Kirkøy. Skal vi håpe på kr 250,- får hver seng?
  • To gamle ruller, den ene i tre den andre i støpejern. “Veiledende pris ” kr 1000,- for varianten i tre, kr 500,- for den andre
  • plansjer og kartpris etter kvalitet og antall

På bildene under kan du se noen av klenodiene:

Ønsker du å skaffe deg noen av disse historiske gjenstandene og samtidig støtte arbeidet med å restaurere gamle Brekke skole, ta gjerne kontakt (41 46 37 71).