Brekke klargjøres for høst og vintervær – og et nytt arbeidsår.

Rydding av området rundt skolen sto på programmet i dag. I bakgrunnen skolebygget godt pakket inn i vindsperre
Rydding av området rundt skolen sto på dugnadsprogrammet i dag. I bakgrunnen skolebygget godt pakket inn i vindsperre

img_0374Fjerning av gamle materialer og opprydding etter at den store tujaen som ble felt  forrige uke sto på dagsorden da dugnadsgjengen var samlet til innsats i dag. Og humoren satt løst da Jan Berntzen, Eivind Børresen  Frode Lund og Knut Hjortland kunne konstatere at det var på høy tid at treet falt der de ser ned i et stort hull  skapt av vann som hadde trengt inn i rota på treet.

Arbeidet for  å skaffe midler til arbeidet i 2017 er for lengst i gang

img_0835grue-1

I 2017 lukker vi den nyrestaurerte ytterdøra bak oss og starter arbeidet inne både med gulv, vegger og tak. I tillegg håper vi å få restaurert den gamle grua med bakerovn.

Arbeidet med å restaurere den gamle skolen på Brekke er også avhengig av at noen utarbeider søknader om midler til å restaurere for. Mens arbeidet i 2015 og i 2016 har bestått i omlegging av taket, istandsetting av grunnmuren, maling, nye sviller i yttervegger, ny pipe over tak og etter hvert ny og restaurert panel på ytterveggene, starter vi i 2017 arbeidet inne i bygget. Og her er det nok av oppgaver å gå løs på knyttet til gulv, etasjeskillere/bjelkelag, istandsetting av svalegangen, ny og komplettering av gammel panel og belistning. I tillegg håper vi å få restaurert den gamle grua og bakerovnen.

Allerede har søknad om midler gått til Sparebankstiftelsen DNB og i disse dager sendes søknad til Fortidsminneforeningen. Noe senere er det fylkeskommunen ved fylkeskonservatoren  vi retter oppmerksomheten mot med ny søknad ( har støttet oss i 2014, 2015 og 2016). Sist men ikke minst må vi før 1. november få sendt søknad til Norsk kulturminnefond som også har støttet oss i 2015 og 2016. Her er det m.a.o mye arbeid som skal gjøres, ikke minst i form av utfylling av skjemaer med kronebeløp på dugnadsinnsats, materialkjøp og profesjonelt arbeid, forklaringer om tilstand og planlagt arbeid.

Da er det bare å krysse fingrene og håpe på friske midler til et tredje arbeidsår på gamle Brekke skole. Vi støtter oss på det gamle danske ordtaket: godt begyndt er  halvt fuldendt.

Paul Henriksen                                                                                                                                 Leder i Hvaler kulturvernforening