“Frivillighet gir bedre helse – det er terapi”

Dette er overskriften på en større artikkel i Aftenposten i dag (26.09.) som beskriver den trivsels- og helseeffekt som ligger i frivillig arbeid. Frivilligheten er således viktig både for den enkelte og for dem som får et fellesskap gjennom frivilligheten. Nivået på frivillig arbeid er m.a.o. en svært viktig faktor når en skal se på utviklingen av folkehelsen i et samfunn.

Sist, men ikke minst er frivillighetens økonomiske  bidrag til samfunnsutviklingen  betydelig. I følge organisasjonen Frivillighet Norge ble frivillig arbeid i 2013 verdsatt til 128 milliarder kroner. Les artikkelen i Aftenposten her:  http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Frivillig-arbeid-gir-bedre-helse—Det-er-terapi-826720_1.snd

img_0361img_0354

Trivsel, fellesskap og bruk av ervervet kompetanse er stikkord for det flotte dugnadsfellesskapet vi kan glede oss over i Hvaler kulturvernforening. Her representert  ved Espen og Petter Wistner, Egil Hauge Pedersen, Arild Johannessen, Per Christiansen, Asbjørn Svendsby, Carsten Henriksen og Bjørn Hoff, alle i arbeid på Nordgårdsbrygga i kveld (26.09). I løpet av et år har denne gjengen stått på i rundt 2000 dugnadstimer tilsvarende en verdi på rundt kr 400.000,-

På en dugnads-mandag, der 17 mann har deltatt,  ble det også jobbet “dagskift”. Brosten legges i inngangspartiet til Brottet, samtidig som vi nå får på plass et godt ventilasjonssystem i Amfigrotta.

img_0348 img_0352

Jan Appelgren, Tom Buskoven, Steinar Pettersen, Erling Olsen, Leif Hansen og Jan Arntzen jobbet “dagskift” i Brottet i dag.

Jonas Jonassen, nå en fullbefaren dugnadsmann, still opp sammen med bestefar Thor-Ivar Olsen hver mandag
Jonas Jonassen, nå en fullbefaren dugnadsmann, stiller opp sammen med bestefar Thor-Ivar Olsen hver mandag

Vi får ofte spørsmål om det også er mulig å rekruttere yngre krefter til dugnadsarbeidet. Svaret er  “ja”, vi er i den heldige situasjon at to flotte unge menn, Jonas (15) og Espen (25)møter trofast frem sammen med far og bestefar. Håpet er at dette igjen skal inspirere andre, unge som eldre, til å stille opp for fellesskapet.

Jan Vassdal i "Lille Gule", er nå klar for å grave grøft for å gå fiber til Amfigrotta.
Jan Vassdal i “Lille Gule”, er nå klar for å grave grøft for å få fiber til Amfigrotta.

En hyggelig og ikke minst spennende effekt av frivilligheten, er når denne gir støtet til et utvidet samarbeid både med andre organisasjoner og det offentlige. I så måte er samarbeidet mellom Hvaler kommune og  Hvaler kulturvernforening om utbygging av Nordgårdsbrygga et godt eksempel på hva frivillighet, næringsliv og kommune kan oppnå i fellesskap. Nå løftes dette samarbeidet inn i et nytt spor når kulturvernforeningen, med sin gravemaskin “Lille Gule” (kjørt av Jan Vassdal), skal grave hundre meter grøft for å få på plass kommunens fiberledning. Som kompensasjon gis Amfigrotta og Brottet rask og rimelig tilgang til fibernettet, igjen ser vi en vinn-vinn situasjon for den og de som ser muligheten i den frivillige engasjementet.

Paul Henriksen                                                                                                                                        Leder i Hvaler kulturvernforening