Forandringer å glede seg over på gamle Brekke skole

Eivind Børresen, lederen av dugnadsarbeidet på Brekke og Arnt Christian fra Rognli snekker og tømrerfirma kan begge glede seg over at den gamle døra, i nyoppusset utgave igjen er på plass
Eivind Børresen, lederen av dugnadsarbeidet på Brekke og Arnt Christian fra Rognli bygg  og tømrerfirma kan begge glede seg over at den gamle døra, i nyoppusset utgave, igjen er på plass. Ny er også svilla under døra som også har fått ny terskel laget av Petter Wistner

Dugnadsarbeid innebærer så mangt, ikke minst å kunne glede seg over små og store endringer. Da den gamle inngangsdøra igjen kom på plass i dag, etter nøye pussing og maling, var det en liten markering verdig. Og at det har skjedd endring i løpet av to år nå, fremkommer tydelig av bildene under. Bildet til venstre er tatt høsten 2014 det andre tatt i dag.

brekke-pa-vei-tilbakeimg_0559

Fortsatt gjenstår å få resten av panelen  og vinduene på plass, men dette vil skje i de nærmeste ukene da både vinduene og resten av panelen er klargjrt for innplassering. I så måte har dugnadsarbeiderne gjort det “enkelt” for profesjonistene.

Noen som har en større stenhelle å avse til Brekke?

Som det vil fremgå av bildet over, så mangler vi en solid stenhelle foran den “nye” inngangsdøra. Hella bør være minst 130 cm lang, minimum 50 cm dyp og 20 – 25 høy. Meld fra om du selv har, eller kjenner til noen som kan tenkes å donere en slik stenhelle til den gamle skolen.

Å jobbe dugnad på en gammel skole innebærer at det stadig dukker opp “ting” som forteller om et mangfoldig skoleliv, ofte  ikke helt ulikt dagens aktiviteter og temaer. “Funnet” av 17. mai-plakater og “faner” med ønske om fred i alle land skapte både munterhet og oppfordring om å gi så det svir til årets TV-aksjon.

Knut Hjortnes, Eivind Børresen, Jan Borger Berntzen og Kjell Ole Brokken under transperenten som nå blir tatt vel vare på
Knut Hjortland, Eivind Børresen, Jan Borger Berntzen og Kjell Ole Brokken under  “fanen” med den den fortsatt dagsaktuelle parolen. “Fanen” blir tatt vel vare på som en del av samlingen.

Fortsatt gjenstår en del arbeid på ytterveggene og vegger skal males, men dagen i dag innevarslet at 2017 og 2018 vil bli årene da det innvendige arealet vil bli renovert, en ikke helt enkel sak tatt i betraktning de mange endringer dette historiske bygget har vært gjenstand for.

Svalgangen er en viktig og særpreget del av bygget, men også den delen som har vært mest utsatt for væte og råte, ja så alvorlig at deler av denne allerede er fjernet og mer står for tur. I dag var derfor tiden inne for å starte rivning av noe av gulvet i 2. etasje

Deler av gulvet i 2. etasje er pill råttent og farlig å trå på. I dag startet arbveidet med å erstatte dette med nye bærere og gulvbord.
Deler av gulvet i 2. etasje er pill råttent og farlig å trå på. I dag startet arbeidet med å erstatte dette med nye bærere og gulvbord. Her er Eivind Børresen i gang med å skille råtne bord fra det som fortsatt skal “bo i huset”.

Paul Henriksen                                                                                                                                     Leder i Hvaler kulturvernforening