Fra Fredagshølet til Isegran – historiene om de mest forunderlige stedsnavnene i Fredrikstad, Hvaler og Råde.

Hvaler kulturvernforening er med på en viktig kulturhistorisk reise når Lars Ole Klavestad presenterer en praktbok der navn forteller historien

fra%20fredagsholet%20til%20isegran%20forside21

Velkommen til boklansering og foredrag torsdag 27. oktober kl. 18.30-20.00 på Litteraturhuset i Fredrikstad.

Fredagshølet, Ørekroken, Godthøl, Møkkalassa, Homlungen, Pattene, Barm, Fleskeberget, Sauedauen, Søpla, Paradis og Snøtten er kuriøse navn fra Hvaler. Og hvem kjenner vel ikke navn som Mærrapanna, Glufsa, Glade hjørne, St. Croix, Tomb og Isegran. Mange undrer seg over hva stedsnavnene våre kommer av. Bli med på lanseringen av årets store lokale bok. For første gang er historiene om de mest kuriøse stedsnavnene i Fredrikstad, Hvaler og Råde samlet mellom to permer. Her er all folketradisjonen som knytter seg til flere hundre navn, og her er det meste om navnenes faktiske betydning. Særlig er skjærgården full av godbiter.

Landskapsarkitekt, billedkunstner og lokalhistoriker Lars Ole Klavestad har samlet inn og forsket i lokale stedsnavn i 25 år. Denne gangen har han trukket fram de mest kuriøse navnene. Den unike dokumentasjonen på 570 sider med historie, gamle kart og vakre bilder inneholder navn fra skjærgården, byen, bygdene, lokalsamfunnene, jordbrukslandskapet, skogen og marka.

Bli med på boklansering og hør Lars Ole Klavestad forteller om våre mest kuriøse stedsnavn og viser bilder av de forunderlige plassene. Hør skjærgårdens, byens og bygdenes historie fortalt gjennom stedsnavnene.

Arrangør: Gyldenstierne forlag og Litteraturhuset Fredrikstad i samarbeid med Hvaler Kulturvernforening, Fredrikstad Historielag, Borge og Torsnes Historielag, Kråkerøy Historielag og Onsøy Historielag.

Paul Henriksen                                                                                                                                         Leder i Hvaler kulturvernforening