Full innsats høyt og lavt på Brekke

img_0203img_0207

Det er for tiden stort dugnads-trøkk på gamle Brekke skole og stillaset “vandrer fra vegg til vegg, i kveld for maling av østveggen (Eivind Børresen) og for  tilgang til taket der husets nye pipe kommer på plass med Asger Bentzens kyndige murerhånd

Malergjengen, her ved en smilende Jan Borger Berntzen, kan konsatre at arbeidet med å grunne ytterpanelen nå er avsluttet.
Malergjengen, her ved en smilende Jan Borger Berntzen, kan konstatere at arbeidet med å grunne ytterpanelen nå er avsluttet.

Men også på bakkenivå blir det jobbet jevnt med maling av ytterkledningen som er tatt ned. I kveld kunne vi sette sluttstrek for dette malearbeidet. Nå er beskjed gitt til byggmester Svein Rognli og hans  folk om at panelen er grunnet og klar for igjen å komme på veggen, nå uten råteskadene som skal fjernes. Parallelt med dette arbeidet jobbes det på annet hold med vinduene og dørbladene på utgangsdøra som skal få svinge seg over nylaget terskel.

Tuja for fall

Frode Lund gjør seg tanker om hvordan han og dugnadsgjengen skal ta ned den høye og dominerende tujaen

I hagen på Brekke troner en svært høy og meget omfangsrik tuja antageligvis plantet på 30-tallet. Treet , eller fremmedelementet som noen også vil kalle dette setter sitt preg på kledningen både på den gamle skolen og ikke minst på lærerboligen. Meningene har vært mange om treets skjebne, men nå har dommen falt etter klarsignal fra Hvaler kommune: tujaen skal ned. Dugnaden onsdag om fjorten dager er øremerket for dette arbeidet .

Paul Henriksen                                                                                                                                   Leder i Hvaler kulturvernforening