Gamle Brekke skole med blikk mot 2019

Selv om det fortsatt gjenstår en del arbeid på selve bygget, og flere instanser som styret i Hvaler  kulturvernforening, venneforeningen på Brekke og Hvaler kommunes administrasjon skal behandle saken, så tyder mye på at vi kan se fram til åpning av 1. etasje som kystledhytte allerede i 2016. Dette vil bety at vi får en flott romslig leilighet for inntil seks personer på Brekke. Dette er kun drøyt 2 km fra det nye Friluftshuset på Storesand som Oslofjordens Friluftsråd vil ha klart kommende år , ti år etter at nasjonalparken Ytre Hvaler ble åpnet 09.09.09.

Den flotte fremdriften i arbeidet og de perspektiver som en kystledhytte gir Hvaler-samfunnet både generelt og som et supplement til Friluftshuset på Storesand, var noe også direktør i OF Rune Svensson, rådgiver i OF Cathrine Restad-Hvalby og styremedlem i OF Øivind Sjuls la vekt på da de besøkte gamle Brekke skole i går, til høyre sammen med Eivind Børresen

For øvrig gikk dugnaden sin gode gang i går og det er puss og maling som arbeidstiden hovedsakelig består i.  På bildene under er Ragnhild Nordengen og Kjell Ole Brobakken i gang med pussing og skraping av vegger og dører. Nå venter vi spent på den historiske tapeten som skal på plass der Ragnhild klargjør veggen.

Dugnadgjengen har imidlertid også de helt korte perspektivene med seg, nemlig 17. mai da den første flaggheisingen vil finne sted på Brekke, forhåpentligvis med fanfare av tre musikanter fra Hvaler musikkforening. Går det slik vi håper, vil dette finne sted kl 07:30, m.a.o. en halv time før flaggheisingen ved rådhuset. I går ble stenen som flaggstanga skal festes til dreid i riktig posisjon, vinkelrett på huset!

“Kontrollgruppa” ved Knut Hjortland, Frode Lund, Ragnhild Nordengen og Eivind Børresen sørger for korrekt plassering av festestenen for flaggstanga.