Historisk vedtak i Hvaler kommunestyre

hvalerkommune[1]

Med stort flertall ( kun en H-representant stemt mot) vedtok Hvaler kommunestyre i kveld (26.3.)  å si ja til en 5-årig samarbeidsavtale mellom Hvaler kommune og Brottet kultur AS. Dette er et historisk meget gledelig vedtak fordi dette sikrer selskapet kr 75.000,- for inneværende sesong og “garanterer” en økonomisk oppfølging. Men, det som ikke minst også gleder , er at vedtaket understreker den rolle kulturområdet Brottet med Museumshavna nå har både lokalt på Hvaler og i regionen. I saksframlegget til kommunestyret understrekes dette bl.a. på følgende måte:

Brottet Amfi med tilhørende området avsatt til Museumshavn, anses å ha opparbeidet seg status som lokal og regional kulturarena, dette med bakgrunn i både kommune- og fylkesplanen. Nylig tildelt nærmiljøpris (Berg Sparebank) understreker dette.

img078

Gjennom sitt saksframlegg legger rådmannen vekt på at denne avtalen betyr at  Hvaler kommune vil legge til rette for at Brottet Amfi med tilhørende bygninger/anlegg skal være en kulturarena for hele Hvaler hvor:

• Målet er å skape gode og forutsigbare rammer for kulturlivet i kommunen gjennom å stimulere til aktivitet og tilgjengelighet for lag og foreninger.
    • Brottet Amfi utvikles til en kulturarena med mål om å formidle et variert og mangfoldig kunst- og kulturtilbud.
    • Avtalen skal bidra til forutsigbarhet i driften og utviklingen av arenaen.
    • Brottet Kultur AS har som mål å bygge opp en nødvendig organisasjon for å drifte kulturarenaen forsvarlig og profesjonelt for utleie til ulike typer arrangementer og kulturaktiviteter.
    • I samarbeid med Hvaler Kulturvernforening og Brottet Kultur, virkeliggjøre vedtatte kommunale planer om å utvikle Brottet Amfi med tilliggende Museumshavn til et satsningsområde kultur og kulturhistorisk arbeid.

Kommunestyrets gledelige vedtak i kveld, der representanter for samtlige partier stemte for samarbeidsavtalen med Brottet kultur, oppleves som en stor tillitserklæring og motivasjon til videre utvikling av denne kulturarenaen i et kulturhistorisk viktig område.

På vegne av de mange som står  på årets rundt for å utvikle kulturarenaen Brottet – hjertelig takk til kommunestyrets representanter som i kveld åpnet et nytt kapittel i Brottet historie.