Kr 100.000,- til arbeidet med gamle Brekke skole – Sparebankstiftelsen DNB med flott gave!

img_1069

For femte gang siden 2004 har Hvaler kulturvernforening fått en hyggelig invitasjon til å komme i DNBs lokaler for å motta støtte til arbeidet. I dag var foreningen representert ved Kjell Ole Brobakken, Ragnhild Nordengen, Eivind Børresen og Paul Henriksen for å mottak ikke mindre enn kr 100.000,- til arbeidet med gamle Brekke skole. Sammen med beløpet på kr 50.000,-, som for kort tid siden ble bevilget av Hvaler kommune, og det vi håper at Norsk kulturminnefond og fylkeskonservatoren bidrar med i løpet av våren, har vi et meget godt grunnlag for å gå løs på et omfattende arbeid innvendig.

img_1055 img_1056

Følgende formål og kriterier skal tilfredsstilles om organisasjonen skal få støtte fra Sparebankstiftelsen. Hvaler kulturvernforening har fått tildeling tre ganger til Brottet, en gang til kystlekeplassen og nå til gamle Brekke skole. Vi takker så mye for støtte og tillit.

Det var imidlertid ikke bare kulturvernforeningen som ble tilgodesett av Sparebankstiftelsen i dag. Hele 13 organisasjoner i Fredrikstad og Hvaler fikk tildelt midler – til sammen kr 3.014.456,- Det største beløpet ble tildelt arbeidet med MS Hvaler for å føre denne “sliteren” tilbake til 1948-standard. Hele 1 million fikk stiftelsen til sitt arbeid og vi gratulerer så mye. Dette er vel fortjent til et arbeid som også er av stor kulturhistorisk verdi for Hvalersamfunnet.

img_1078hvaler-ankommer-nordgardsbrygga

Med 1 mill. i støtte er det flotte dugnadsarbeidet et viktig skritt nærmere dagen da vi kan ønske MS Hvaler velkommen til Nordgårdsbrygga. Men – fortsatt gjenstår mye arbeid.

Nevnes skal også at en tredje gruppe med lokal forankring fikk støtte; Hvaler Speidergruppe fikk kr 40.000,- til innkjøp av et nytt telt til gruppa. Fullt fortjent dette også til et viktig ungdomsarbeid.

img_1075

Trond Vidar Refne og Christian Pahle mottok gaven på vegne av Hvaler Speidergruppe