Mennesker på Brekke

Brekke 1848

I arbeidet med gamle Brekke skole handler naturlig nok mye om det rent bygningstekniske og hva som i så måte er historisk riktig å gjøre eller ikke gjøre. Viktig er det imidlertid å ta med seg også de personlige opplysningene vi kan samle inn. Noe har vi både i form av tekst og bilder, men  fortsatt er mye  udokumentert. Vi håper derfor at de mange som er opptatt av Brekke skoles historie,  vil bidra til å fylle de historiske hullene som det fortsatt er mange av.

En som vi imidlertid har en god del kunnskap om, og har bilder av, er Andreas Nilsen, kirkesanger og lærer ved skolen i over 50 år fra 1884 til 1917. Hans kone Katrine Christiansdatter Baardsen,  er så vidt vi vet ikke presentert før.  Katrine Christiansdatter Baardsen

Bildene under har vært vist tidligere, men vi viser dem gjerne igjen til et nytt og større publikum. Det er lærer og kirkesanger Andreas Nilsen, bestefar til Andreas Madsen (formannskapssekretær og lokalhistoriker)og oldefar  bl.a. til Carl Erik og Sidsel Madsen, som er gjennomgangspersonen på alle disse bildene. Bildene, som antatt er fra rundt århundreskiftet, er gitt  av familien Madsen  til Hvaler kulturvernforening i forbindelse med restaureringsarbeidet.

Kirkesanger Andreas Nilsen Scan0009 Scan0010 Scan0011 Scan0015