Ny flott gave til Hvaler kulturvernforening. Hvaler hytteforening gir kr 25.000,- til arbeidet med kystlekeplassen

Hvaler kulturvernforening opplever en fantastisk støtte fra flere hold i disse dager. I tillegg til støtte fra fylkeskommunen, Hvaler kommune og Sparebankstiftelsen kom det i dag en svært hyggelig melding fra styreleder Mona Flemmen i Hvaler hytteforening om kr 25.000,- i støtte til arbeidet med kystlekeplassen.

hvaler-hytteforening_tsimg_0436

Den ene avdelingen av kystlekeplassen ligger tett ved kystledhyttene og den nye brygga ved Brottet

Dette er tredje gangen hytteforeningen støtter oss med et betydelig beløp. Tidligere har vi mottatt ikke mindre enn 30.000,- til ulike prosjekter, i tillegg til rundt 500 sitteunderlag til Brottet.

Vi er svært takknemlig for hyttefolkets støtte og ser dette som nok et bevis på at hyttefolket, hvorav mange bruker hytta året rundt, følger oss og setter pris på de prosjektene som løftes frem på vegne av alle – det være seg fastboende som hytteboere.

Når det gjelder kystlekeplassen, så er dette et prosjekt som vi har jobbet med i flere år gjennom en avdeling på kystmuseet og , den andre ved den nye Nordgårdsbrygga ved Brottet. Midlene som nå kommer fra hytteforeningen vil delvis bli brukt til å sette “apparatene” i forskriftsmessig stand, delvis til utvidelse av prosjektet.

takaka-i-torrdokk11424691_1598156800472294_339991737_n1

rusahonsehuset

Totalt opererer vi med rundt 12 15 installasjoner/lekepapparater :

•     fyrlykt som vi har fått av kystverket. Den sto tidligere på Kjøkøy (Belgen)
  •      Hvalerskøyte i full størrelse (kopi – landbasert)
  •     “Verdens største” hummertene
  •     “Verden største” fiskeruse
  •     Hoggeskur for å kunne prøve seg som stenhogger
  •     eke (landbasert)
  •     Badeplatting
  •     Husker
  •     Klatrestativ
  •     Balansestativ
  •     Dokkehus
  •     Trehest med vogn
  •     Gråtass traktor fra 1950!
  •     5 grillplasser

I presentasjoner av kystlekeplassen understrekes følgende:

Kystlekeplassen består av ulike apparater og installasjoner i museumsområdet på Nordgården og Nordgårdsbrygga. Gjennom lek og fysisk utfoldelse ønsker vi å formidle den lokale kulturhistorien. De ulike elementene i Kystlekeplassen spiller på det gamle Hvalerlivet og kystkulturen. Hensikten er å oppleve, lære og forstå kulturlandskapet, naturen og hvordan menneskene levde i samspill med disse.

Paul Henriksen                                                                                                                                       Leder i Hvaler kulturvernforening