Veien til bedre tilgjengelighet og samhandling?

Mellom Dypedalåsen eldresenter og Brottet med Museumshavna går det en 250 meter lang skogsvei anlagt i forbindelse med etableringen av eldresenteret som åpnet dørene i 1981.

img_1663img_1672

I tillegg til at denne idylliske veien, som også utgjør en del av kyststien, nå graves opp for å legge fiber, er veien midlertidig stengt ved Dypedalsåsen p.g.a. byggearbeidene. Nå skal prosjektleder for bygevirksomheten, Hvaler kommune og undertegnede ha et møte til uka hvor vi skal se på en best mulig gjenåpning og tilrettelegging av veien. I den forbindelse vurderer vi nå også hvordan vi kan tilrettelegge veien for rullestolbrukere slik at området ved Brottet i langt større grad kan brukes av beboere,  pårørende og ansatte på eldresenteret.

Veien mellom Brottet og Dypedalsåsen er graves i disse dager opp for å legge fiber til scenanlegget
Veien mellom Brottet og Dypedalåsen graves i disse dager opp for å legge fiber til sceneanlegget

En slik tilrettelegging med  et meterbredt fast dekke vil selvsagt koste penger, penger kulturvernforeningen p.t. ikke har. Imidlertid har vi “identifisert” en lokal kilde som muligens kan støtte et slikt tiltak. Om vi lykkes ved første forsøk vet vi jo ikke, men vi ønsker å ha dette med tilgjengelighet som en klar målsetting. En slik tilrettelagt vei, vil kunne være et konkret tiltak som åpner for større grad av planlagt samhandling mellom eldreomsorgen i Hvaler og kulturvernforeningen. Tenk om vi en dag kunne ha en båt  ved Norgårdsbrygga for å ta de eldre ut på sjøen. Utfordringen går til Lions , Rotary, Stiftelsen Dypedalåsen eller Sanitetsforeningen for om mulig å få en eller flere av disse organisasjonene til å drifte en slik båt.

Den nye Nordgårdsbrygga åpner også opp for nye tilbud til beboere og ansatte på Dypedalåsen eldresenter.