Vintertid er også dugnadstid

For dugnadsgjengen i Brottet er vinterlige forhold ikke et hinder for full innsats. Gjennom hele siste vinter ble det jobbet jevnt og trutt ute  både mandager og enkelte lørdager på ny kystledhytte og den nye brygga ved Brottet. Med disse utfordrende prosjektene vel i havn, skal det ærlig innrømmes at det nå er godt også å kunne trekke innendørs når “nordosten” drar gjennom sundet.

img_0683 img_0686

Heldig er den dugnadsgjengen som har sørget for egnede lokaler når værgudene snur “vrangsiden” til. I verkstedet bygd i 2011/2012 er det nå fullt trøkk og ly for sur vind.

For selv om brygga og kystledhytta er ferdig betyr ikke det at alt er på plass. Nå skal brygga både få trapper,  for å sikre tilgjengelighet til båtene, samt sjøbuer for redskap og teknisk utstyr. Det var nettopp dette dugnaden i verkstedet hadde fokus på i kveld der det ble produsert takstoler til bryggas første sjøbu og vanger til trappene. Vi var m.a.o godt skjermet fra nordosten som gjorde det svært ugjestmildt å jobbe ute denne mandagskvelden tidlig i november.

img_0689

Dugnad i regi av kulturvernforeningen har mange sider, ikke minst legges det ned mange dugnadstimer i form av planlegging av aktiviteter og arrangementer for befolkningen på Hvaler. I kveld hadde komiteen for julemarkedet 3. desember et av sine mange møter der både praktiske oppgaver og program ble gjennomgått. Her fra møtet i Amfigrotta i kveld der Birgit Sandstrøm, Knut Sandmo, Anne-Lise Eriksen, Tone Bergerud Eriksen og Jan Vassdal la “siste hånd på verket”.

julemarked-2016