Kystlekeplassen – en tredje etappe der kreativitet, humor, farger og undring er i fokus.

Hverdagen i Hvaler kulturvernforening er i stor grad preget av seriøs og traust arbeid knyttet til byggeprosjekter, søknader om penger, planlegging av arrangementer og markedsføring av ulike aktiviteter. Denne seriøsiteten til tross – humor og kreativitet har sin viktige plass både i dugnadsgjengene og i arbeidet med Brottet. Imidlertid  har disse aspektene sjelden eller aldri  blitt satt på dagsorden som i kveld da kunstner, og tidligere kultursjef i Fredrikstad, Egil Syversen, besøkte Amfigrotta som del av arbeidet med å utvikle kystlekeplassen.

Egil Syversen, tidligere kultursjef i Fredrikstad og kreativ kunstner på Galleri Knollen, gjestet i kveld Amfigrotta.

Hvaler kulturvernforening står foran en tredje søkerrunde om midler til å utvikle kystlekeplassen i området ved Kystmuseet og Brottet. Vårt ambisiøse mål er i den forbindelse å etablere samarbeid med Egil Syversen og andre kreative krefter for å bringe nettopp humor, farger og det “uventede” inn i et område som både barn, og de godt til alderskomne (bl.a.  bosatt på Dypedalsåsen), vil søke til.

img_0274 img_0279

En engasjert Egil Syversen presenterte sin kreative produksjon og sitt humoristiske møte med en utfordrende og komplisert verden der havet stiger og beitene kuer er ukjent for de fleste.

Komiteen for kystlekeplassen vil nå jobbe videre med egne ideer og ideer skapt gjennom møtet i kveld. I den forbindelse ønsker vi å utvikle samarbeid både med ideelle organisasjoner som Lions og Rotary, enkeltkunstnere og Hvaler kunstforening (invitert til kveldens møte).   Målsettingen er å skape et kystkulturelt senter der besøkende skal lære om kystens liv og historie, men samtidig møte denne “historien” gjennom uventede uttrykk.

I kveld var det tid for kreativitet og latter. Vi tar dette med oss når vi nå skal planlegge neste fase av kystlekeplassen.