Aner på Hvaler – noen som kan kaste lys over historien?

Titt og ofte får Hvaler kulturvernforening henvendelser fra mennesker som søker etter slekt på Hvaler. Slike henvendelser er selvsagt spennende, ikke minst når vi  klarer å sette den som leter på sporet av ukjente sider ved slektshistorien. Ofte må vi imidlertid melde pass, som i forhold til henvendelsen under fra Hans Inge Jørstad ,bosatt i Ålesund, med aner til Hvaler og Asmaløy spesielt. Siden denne historien utvilsomt bør interessere flere enn Jørstad ,da rundt 5000 norske sjøfolk satt i britisk fangenskap i årene før 1814, gjengir vi hans henvendelse i sin helhet. Kan noen “der ute” hjelpe” Jørstad i hans slektsforskning, så ta kontakt med undertegnede som vil formidle dette videre.

Jørstad skriver:

“Undertegnede er nylig pensjonert og som pensjonister flest har jeg begynt med slektforskning. I januar i år fikk jeg svar på en DNA test. Jeg har alltid trodd at jeg er 100 % norsk, men fikk meg en overraskelse da jeg fikk opplyst at over 15 % av genene mine var britiske! Jeg har aldri hørt om noen briter i familien. Det var ikke så enkelt for meg å søke etter dem siden jeg ikke visste om genene kom fra min mors eller fars side. For noen uker kom «gjennombruddet»! Datteren til en av mine kusiner har tatt samme testen og vi har 7,5 % felles gener. Hun har imidlertid også fått påvist noen britiske gener, dog noe mindre enn meg. Da tolket jeg det dit hen at disse genene kom fra min mors og hennes morfars side (disse var søsken og vokste opp på Gressvik). Ved hjelp av diverse slektprogram, masse leting, har jeg funnet det britiske opphavet og Hvaler er sterkt innvolvert i dette! Vi må over 200 år tilbake for å finne ut av dette.

Jeg tok utgangspunkt i min mormor Alma Andreassen (1890-1968) som var født Simensen. Mormor var født og oppvokst på Hvaler og bodde store deler av sitt liv på Gressvik i Fredrikstad kommune. Hennes mor het Inga Magnelia Syversen Lie f. Simensen (1868-1947). Ingas far het Sigvart Simensen (1842-1911) Hans far igjen het Simon Simensen ble født i Charleton, Devon, UK 28. juni 1814 og druknet på Hvaler 5. april 1854. Liket ble aldri funnet. Han var sønn av Mary, i Norge kalt Maria, Andreassen født Schepperd /antagelig fornorsket skrivemåte) født i Devon i 1793 og død på Håbu på Asmaløy 21. mars 1867. Hun var gift med Simon Andreassen (1793-1840). Foreldrene til Mary/Maria het William Andrews Sheperd født i Charleton, Devon 11. november 1770 og døde samme sted i 1837. Han var gift med Mary Sheperd født Camp født i 1764 med ukjent dødsår.
Mary/Maria og Simon fikk mange barn. Den eldste, ble som nevnt født i England. Han hadde også en søster som het Mary Ann født i Plymouth i 1817.

Han sad i prisonen……

Jeg har også funnet ut mer om Simon Andreassen (1793-1840). Etter det jeg har forstått vokste han opp på Koltorp på Spjærøy. Jeg fant en interessant bok på nettet for noen dager siden som het: «Han sad i prisonen…» Sjøfolk i engelsk fangenskap 1807-1814. Universitetsforlaget 1993. Ifølge boken var det 5000 norske sjøfolk i britisk fangenskap mellom disse årene. Ikke alle samtidig; mange ble utvekslet med britiske fanger, løslatt og tok hyre på britiske skip, løslatt i England, men noen satt fengslet i flere år. Noen fant seg en engelsk kone og ble boende i England. Under Napoleonskrigene (nevnte år) var det i lange perioder blokade av skipsfarten til og fra Norge og Danmark. Det var Storbritannia som stod for dette. Fra norsk side var det mange såkalte kaperskip som raidet britiske skip og dessuten hentet skipslaster i andre europeiske land. Disse skipene ble i stor grad stoppet av britiske skip og sjøfolkene havnet i det de kalte «prisonen i England». Simon må ha vært en av disse. Han giftet seg med Mary/Maria Schepperd/Shepard i Plymouth i 1813 og nettopp i Plymouth ble mange hundre sjøfolk internert. Det viser seg at de hadde tre barn med seg da de reiste til Norge og året var 1821. Det første «norske barnet» ble født i 1823.

En annen ting er litt spesielt. Simon ble konfirmert i Hvaler kirke i 1822 og da var han 29 år gammel! Konfirmasjon var påbudt i Norge helt frem til 1912. Med påbudet ble konfirmasjonen en juridisk nødvendighet for full inntreden i det voksne samfunn. Ingen kunne tas ut til militærtjeneste, inngå ekteskap, være fadder ved dåp eller vitne i retten uten konfirmasjonsattest. Det var også vanskelig å få jobb uten å være konfirmert. Videre fant jeg ifm konfirmasjonen at “han havde oppholdt sig i Engelland fra sit 14de år”. Han må derfor ha havnet i England i 1807. Og ikke nok med det. Ifm vurdering av hans karakter ble den ansett som god av sognepresten og ble det anført at: “Med hensyn til sit lange ophold Udenlands hvor han havde glemt Modersmålet”. Simon arbeidet for øvrig som los på Hvaler.

Det ble en lang historie dette her og jeg tillater meg å kontakte dere i Hvaler kulturvernforening. Kjenner dere til denne historien eventuelt lignende der en lokal gutt fra Hvaler kommer hjem med engelsk kone og barn? Har dere i så fall noe å tilføre? Jeg har for øvrig kontaktet min eneste gjenlevende tante som bor i Sarpsborg, men hun har aldri hørt om noen engelskmenn i slekten.

Hans Inge Jørstad