Den “stille uke” full av arbeidsinnsats og glede over nytt år for kystledfolket.

Selv om mange av våre dugnadsarbeidere har tatt en velfortjent ferie eller benytter de gode vårdagene for private gjøremål, så har dette ikke forhindret at to grupper også denne uken har vært på “jobb”. Dette gjelder i Brottet der fremdriften er synlig både hva angår arbeidet med ny tribune og rekkverk, og i arbeidet med scenen som utvides på en måte som publikum vil oppleve som spektakulær.

Jan Arntzen, nestoren i det kulturhistoriske arbeidet på Hvaler og Thor-Ivar Olsen, med sin erfaring og historie knyttet til båtbyggermiljøet på Dypedal og Kjellvika, er uvurderlige ressurspersoner for Hvaler Kulturvernforening

God forankret i Hvaler historie og kultur er også den “gamle” bussjåføren Kennet Baarstad og Erling Olsen med sin yrkesmessige fortid fra fiskemottaket i Utgårdskilen. Her er de i gang med å male den nye tribunen i Brottet, Tidligere har dette vært de sist kjøpte plassene , nå bør disse fremstå som svært attraktive.

Også på scenen skjer det spennende ting der en gruppe av fedre til barn i “Brottungær”, under ledelse av Ragnar Windahl, nå bygger det største sceneanlegget vi har hatt i Brottet noen gang. Disse gutta står virkelig på og gjør en jobb det står stor respekt av. Som Tom Koefod, en av fedrene sa; dette er jo bare så sprøtt, at det vel er nærmest i et festlig lag at noe slikt kunne blitt til. Godt er det å se at “galskapen” kan  skje i Brottet også på høylys dag, og det i “den stille uke”

Kystledssesong med store bookingtall og varme ord.

Hvaler Kulturvernforening kan med åpningen av gamle Brekke skole som kystledhytte skilte med fire kystledhytter, “hytter” driftet i samarbeid med Oslofjordens Friluftsråd. Og hvilken start det har vært på sesongen. For de tre hyttene ved Brottet kan vi allerede notere rundt 120 døgn booket fra påske til begynnelsen på august. Fantastisk, men ikke uventet, er det også å se at Brekke skole både vekker interesse og begeistrer. På Brekke åpnet sesongen 12. april og allerede etter halvannen uke, er over 50 døgn booket på det som vil bli en “perle” i kystleden. I så måte lar vi de første gjestene og deres hyllest i hytteboka tale for seg.

For et helt aldeles nydelig sted. Så fint og sjelfullt dette fantastiske bygget er restaurert – fra elektrisk anlegg, nydelig treverk, ovner, farger (!) og broderte gardiner. Tipp topp utstyrt kjøkken og til og med et bad! Tusen takk for at vi fikk være de første til å være her……. Vi kommer gjerne igjen, for dette må være Hvalers perle! Tusen takk for oss.”

Vi tar denne flotte hilsen fra de første besøkende til Brekke skole til oss og med oss, og ønsker dere alle en riktig god påske.