Da kua “Anka” skulle til oksen på Spjærøy for å gjøre seg “fet”.

I arbeidet med å innrede og skape en historisk ramme i Amfigrotta, “kulturhuset” i tilknytning til Brottet, har Hvaler kulturvernforening tidligere etterlyst bilder som forteller om livet i “gamle dager”. På vår invitt har det kommet inn en rekke gode bilder både fra tiden før og etter krigen, og vi vil i nærmeste framtid ta kontakt med personer som har meldt fra at de har bilder tilgjengelig.

marie Kviberg , ca 1930Frakting av ku - Bukkholmen i bakgrunnFrakting av ku 3Frakt av ku 5

Noen bilder peker seg imidlertid allerede ut som denne lille serien tatt på Ingerholmen rundt 1930 da “Anka”, kua til Marie Kviberg (født 1874) skulle til oksen inne på Spjærøy. Bildene er tidligere stilt til rådighet av familien Kviberg og formidlet gjennom Ragnar Homstvedt. Den lille gutten på bildet er Edvard Opdal. Edvard fylte 90 år 16. november. Det var hans (og mine) slektninger fra Storengkilen som kom støttende til når kua til Marie Kviberg skulle tilbringe noen dager hos oksen.

Legg merke til hvordan to eker ble festet til hverandre både med tauverk og årer  for å skape best mulig stabilitet for kua og oppasserne. Bildene representerer et tidshistorisk dokument av de sjeldne.

Hjelp dugnadsgruppene til finaleplass om den nasjonale frivillighetsprisen? Send SMS til 2131 og tast inn: fpri 5 . Se blogginnlegg for ytterligere informasjon: https://hvalerkulturvernforening.wordpress.com/2015/11/16/hvaler-kulturvernforening-er-i-semifinalen-i-frivillighet-hjelp-oss-a-na-finalen/