En Brekkedag for minneboka!

I dag, lørdag 07.07., inviterte Hvaler kulturvernforening  og venneforeningen for gamle Brekke skole til “åpen dag”. Målsettingen med dagen var å informere om husets historie, fortelle gladhistorien om restaureringsarbeidet samt få inn noen kroner gjennom markedsplassen som ble lagt til rette rundt det nyrestaurerte huset.

Og folk kom – i hundre tall. Hvor mange eksakt vet vi ikke, men at rundt 4 – 500 var innom i tidsrommet 12:00 – 15:00, er ganske sikkert. Og penger la de glade gjester igjen. Foreløpig er kun kontantsalget talt opp, men med et stor salg også via Vipps, blir vi ikke overrasket om vi ser tallet 25.000,-når to streker skal settes under svaret.

Det er selvsagt viktig for et restaureringsarbeid,  basert på frivillighet, at penger kommer inn. Det som imidlertid er vel så viktig er alle de gode tilbakemeldingene som kommer i tilknytning til arbeidet med gamle Brekke skole. Jeg har ikke tall på de mange som bare i dag tok kontakt for å fortelle om egen skoletid på Brekke og hvor viktig det er at skolen nå tas vare på. Slike tilbakemeldinger gleder og motiverer til å stå løpet ut, et løp som vi har som mål å avslutte med et første trinn i 2019 og dernest med neste (2. etasje) i 2020. Da starter nye kapitler i gamle Brekke skoles historie, å fylle huset med aktivitet og mangfold.

Avslutningsvis – en stor takk til venneforeningen som sto for et omfattende dugnadsarbeid gjennom å få dette arrangementet på plass. Dernest og ikke minst – takk til alle dere som møtte fram og gjorde dette til en Brekkedag for minneboka.