Full gass også i årets andre dugnadsuke

Også denne uka kan jeg rapportere om full innsats på alle dugnadsarenaer, det være seg i Brottet, på Brekke skole og på Kystmuseet.  For å sitere fylkeskonservatoren så “skinner” nå gamle Brekke skole, i alle fall i 1. etasje der dugnadsgruppa under ledelse av Eivind Børresen nå er i ferd med å legge siste hånd på verket før etasjen kan innredes som kystledhytte med åpning til påske. Men, vi er ikke alene. Denne uka har vi fått profesjonell hjelp av Kåre Næss eller Kåre maler’,n som mange vil huske fra mangeårig innsats i Hvaler kommune. Kåre er den som nå virkelig setter prikken over “i’n” ved  å tapetsere det som engang var husets fin-stue.

Kåre maler’n har, med sin profesjonelle hånd, bidratt med viktig dugnadsinnsats på Brekke gjennom å tapetsere fin-stua

For øvrig er den store innsatsen på Brekke nå konsentrert om 2. etasje der vi er innspurten på å skrape ned de siste veggene før maling står på programmet senere i vinter. Her er Knut Hjortland, Ragnhild Nordengen, Kjell Ole Brobakken og Paul Henriksen i gang med “skrape-blikk” på veggen.

Arbeidet med et gammelt hus avdekker til stadighet små og større eksempler på husets historie og mangeårige bruk, som  her fra trappa i svalgangen der det i sin tid ble lagt “nye” plater over de nedslitte trinnene. Dette gir perspektiver og tanker om de mange som har hatt sin historie knyttet til Gamle Brekke skole. Hvor mange barn har ikke i glede og med en viss frustrasjon over dagens opplevelser gått opp og ned denne trappa?

Onsdag er også dugnadsdagen på Kystmuseet der Anne-Lise Eriksen, Jan Vassdal, Gunn Karin Karlsen, Carl Erik Madsen, Harald Hansen, Arnt Otto Arntsen og Frode Jørgensen og Elisabeth Nordang rydder, kapper ved, brenner rusk og rask og anlegger urtehage.

Allerede mandag startet dugnadsuke i det som må sies å være en dag som må betegnes som Grå, Glatt og Glad. I gråværet med en utfordrende hinne av is over landskapet, møttes en glad gjeng til årets første dugnad der vi kom tilnærmet i mål med den nye trappa opp til arenaen, og der den første delen av reisverket på tribunen, bak i anlegget,  kom på plass. Dette som erstatning for provisoriet som har stått der en del år nå. Håpet er å oppgradere tribunen, trapper og gangveier før den 15. sesongen i Brottet 2019.

På jobb i Brottet på årets første dugnadsdag; Jan Vassdal, Steinar Pettersen, Tom Buskoven, Jan Appelgren, Ole-Christian Bernholdt, Thor-Ivar Olsen, Kennet Baarstad og Paul H.

Med håp om at du også følger oss også i dugnadsuke nr 3 – 2019