Gult er påske-kult på gamle Brekke skole

Første lag maling med gult på veggene på kjøkkenet, en liten egglikør og nybakte kremboller fra Ragnhild Nordengen var den svært hyggelige rammen for dagens  “påske-dugnad” på gamle Brekke skole. Med nymalt hvitt tak, et nytt strøk med gult på veggene rett over påske og en liten finpuss på de gamle dørene som skal beholdes umalt, så nærmer vi oss ferdigstilling av tak, vegger og grue. Det som gjenstår da, er legging av nytt gulv og montering av den gamle utslagsvasken som rekvisitt. M.a.o. før vi skriver juni, bør kjøkkenet på Brekke skinne.

Fargekomiteen har gjort sitt valg og dugnadsgjengen ved Jan Berntzen, Knut Hjortland og Eivind Børresen gjorde resten av jobben ved å male kjøkkenet gult i dag.

Høy og “gul” påskestemning med kremboller, egglikør og kaffe. Hyggelig er det også å slå fast at skoleminner dukker fram gjennom arbeidet. Her Marianne og Eivind med tegninger laget av elever på realskolen på Brekke tidlig på 50-tallet. Klargjøring av snekker og seilbåter var et aktuelt tema da som nå  også som tema i tegnetimen.

Det nye våtrommet på Brekke blir lite, men funksjonelt med do, dusj og vask. Allerede har Borge Rør gitt oss vegger til dusjkabinett, mens Geir Løkås (Plankebyen Elektriske) har bidratt med varmeelementer i gulvet som nå skal støpes. Det at næringslivet stiller opp på denne måten, er den same gode erfaringen vi har med oss fra arbeidet med bl.a. Brottet og Amfigrotta.

Kommunalt vann, av mange kalt “by-vann”,  ble først ført frem til “alle” på Hvaler fra 1994. Før det var brønnvann en selvfølge for mange, på 1800-tallet og langt inn på 1900-tallet  også for offentlige institusjoner som Brekke skole. Den flotte  stensatte brønnen, med brønnhus og vippestang, som forsynte skolen med drikkevann, er fortsatt synlig tett ved Svanekilveien. Ønsket til dugnadsgjengen er å få denne ført tilbake slik bildet fra rundt århundreskiftet viser. Det som imidlertid haster, er å få den sikret av grunneier!!!