Hyggelige besøk til Brottet og Museumshavna

Hvaler kulturvernforening har de siste årene opplevd en økende interesse i form av besøk til Brottet og området rundt. Fra bedrifter, kollega-grupper, politikere  og organisasjoner har de kommet for å høre historien om Brottet og dugnadsarbeidet knyttet til utviklingen av området ved Skjelsbusundet . I dag var det duket for besøk og sommeravslutning for representanter for LO og Arbeiderpartiet i Østfold.

I spissen for en delegasjon fra AP/Lo kom Ulf Lervik, leder av LO i Østfold, Vidar L. Larsen LO/stat, Bjørn Eriksen , fylkessekretær i Østfold AP og Siri Martinsen, Leder i Fredrikstad AP.

Og nettopp arbeiderbevegelsens organisasjoner LO, AOF og fagbevegelsens kulturnettverk, var med å ga et meget viktige startbidrag  da arbeidet med de første forestillingene om stenindustriens folk på 1890-tallet ble skapt i 2005. Stykket “Stenhoggern skulle i første omgang gå i tre år og ble med det et “fundament” for  utviklingen  av Brottet amfi. Senere fulgte musikkspillene “Jeppe i Brottet”, Brottsjø, En midtsommernattsdrøm, Frihetsspranget og nå sist to år med Monrad og Lullen Fløtes viderverdigheter, i fjor “Sommerdrømmen” i år “Fløte på nye sommereventyr” med allerede utsolgt premiere 16. juli.

Arbeiderbevegelsens organisasjoner var svært sentrale bidragsytere til finansieren av stykket "Stenhogger'n" i 2005, 2006 og 2007.
Bildet er tatt av FB på premieren i 2005, 10 måneder etter at arbeidet med Brottet startet. 500 personer med statsminister Stoltenberg i spissen fylte den nye kulturarenaen på Hvaler.