Nye kanonlavetter på plass på festningsholmen, Akerøya

Som tidligere fortalt har Hvaler kulturvernforening, i samarbeid med Hvaler kommune, tatt på seg ansvaret for å erstatte de fire gamle kanonlavettene på festningsholmen, Akerøya med nye (lavetter = vogn for frakt og oppstilling av kanon). Det er Petter Wistner som har stått for selve arbeidet og i går var det klart for frakt av de to første lavettene ut til festningsholmen. Det var skjærgårdstjenesten ved Eivind Børresen og Bård Vikerheim som sto for selve frakten, et tungt og utfordrende arbeid.

Det er et flott stykke arbeid Petter har utført her, et arbeid som slett ikke er avsluttet. To nye lavetter er under produksjon. Med disse på plass er et godt stykke kulturhistorisk arbeid avsluttet.

Det er imidlertid ikke første gangen parhestene Børresen og Wistner samarbeider om et kulturhistorisk prosjekt. Både i arbeidet på gamle Brekke skole og i arbeidet med modellen av den optiske telegrafen på Skjelsbuveten har disse guttas kunnskaper vært avgjørende for et vellykket resultat. På bildet over sammen med enn annen av kulturvernforeningens ressurspersoner, Thor-Ivar Olsen da klaffetelegrafen ble laget i Amfigrotta i 2013/2014. Neste prosjekt for Petter Wistner; Arkimedesskruen i Arekilen.