På en strålende vårdag; fugler, samarbeid og berettiget stolthet!

På en bildebelagt runde til dagens mangesidige arbeid i regi av Hvaler kulturvernforening og samarbeidspartnere, tar jeg sjansen på å starte i går! Da kunne gruppa som har jobbet med plattformen i Arekilen erklære arbeidet for sluttført. På rekordtid har arbeidsgruppa i Arekilen sluttført arbeidet før hekketiden setter inn. På bildet under Geir Ove Haug og Ragnar Holte, to av de mange stolte dugnadsarbeidere på plattformen, som er vel verdt et besøk. I tillegg har gruppa lagt ut nye klopper over de mest vasstrukne områdene ved “skruen”.

Så til dagen i dag (onsdag),  dagen da dugnadsgruppene både på Brekke skole og kystmuseet sto på som vanlig, men der dagen også inneholdt “møter” der nye samarbeidsrelasjoner ble etablert.

Rydding, raking og røyk kan være stikkordene for dugnadsinnsatsen på kystmuseet der bl.a. Frode Jørgensen , Rolf Hagen og Harald Hansen var i aksjon.

På Brekke skole skrives nå de siste kapitlene i denne delen av kulturvernforeningens mangesidige dugnadshistorie. Inne er det den proffe “trikker’n” fra Plankebyen Elektriske som trekker de siste kablene og fester de siste kontaktpunktene, mens dugnadsinnsatsen er knyttet til innredning, og i dag å få på plass gjerdet mot naboeiendommen. Mannekraft og finsikting må til får å feste et hundre meter langt gjerde til de gamle granittstolpene. På bildene under er Eivind Børresen, Ragnar Holte og Jan Berntsen i aksjon.

Samarbeid med fokus på kunst, natur og kulturhistorie.

Kystlekeplassen er et prosjekt som har pågått i flere år. I dette arbeidet er det flere av oss som har “drømt om” muligheten av å knytte kunstnere til prosjektet. Nå var tiden inne for å starte samarbeidet med en kunster, nemlig Egil Syversen, tidligere kultursjef i Fredrikstad. Egil er bl.a. kjent for sine underfundige fugleskikkelser, og i dag var han på plass på Kystmuseet, der vi planlegger “verdens største” fuglekasse med gangvei fram til et større oretre,  der fuglekassa skal på plass. Ikke uventet ble dette et svært humørfylt og kreativt møte både om form, fugler og plassering.

Og ikke nok med det. Da møtet om fuglekassa var over og vi passerte gammelt maskinelt utstyr fra Hvaler Canning AS på Edholmen (1917) ,  tiltenkt siste stopp på avfallsmottaket på Sandbakken (har ligget på Kystmuseet i mange år), foreslo den kreative kunstneren at de gamle maskindelene ville kunne bli en flott attraksjon og et stativ for nok en fugl. Vi er med på notene og ser gjerne at dette settes på fot som del av kystlekeplassen. Et spennende, kreativt og  garantert humørfylt samarbeid er i gang mellom Hvaler Kulturvernforening og kunstneren Egil Syversen.

Grunnstenen lagt for samarbeid mellom kulturvernforeningen og Hvaler speidergruppe.

Samtaler med spennende perspektiver om samarbeid var også på “menyen” senere på dagen da Arnt Otto Arntsen, Anne-Lise Eriksen og Paul H fra kulturvernforeningen møtte Sverre Solbakken, Jan Pharo og Christian Pahle  fra speidergruppa på Hvaler.

Gjennom befaring på brygga og etterfølgende samtaler i Amfigrotta ble grunnlaget lagt for samarbeid knyttet bl.a. til båtplasser for speidergruppas seiljoller og samarbeid om bygging av en fullskala-modell av en Hvaler-skøyte. I tillegg har kulturvernforeningen lokaliteter som nå stilles til rådighet både for møtevirksomhet og lager for speidergruppas utstyr. Som “motytelse” kan speidergruppa bistå kulturvernforeningen med dugnadsinnsats på avtalte områder

Hvaler kulturvernforening ønsker speidergruppas rundt 40 medlemmer, ledere og foreldre velkommen til Brottet og Nordgårdsbrygga. Innen kort tid regner vi med å ha en avtale på plass for dette spennende samarbeidet.