Dagen for “fornyelse”

Gråtass ankommer Dypedal Gråtass forlater Årefjorden

Bildet til venstre: Petter Wistner og Sverre Stene sørger for sikker ankomst til Hvaler. Bildet til høyre: “Gråtass” takker av fra Årefjorden i Rygge her sammen med Petter Wistner, Sverre Stene og Irene Storehjelm

Dagen i dag (12.04.) har stått i fornyelsens tegn på minst to måter. I arbeidet med kystlekeplassen har vi i lengre tid jobben med å få på plass en “Gråtass” traktor, og Irene Storehjelm skulle vise seg å bli redningen. I dag ble familiens “sliter” hentet i Irenes barndomshjem ved Årefjorden i Rygge. Nå skal traktoren settes i stand før den garantert vil bli en attraksjon i kystlekeplassen. Og for dere som lurer på årgangen på vår nye “Gråtass”, så lurer vi også på dette. Tips går i retning av tidlig 50-tallet. Vi kommer tilbake med flere data om traktoren fra Rygge som både har trukket vad og ryddet skog, m.a.o. en skikkelig kystsliter.

Kennet og LeifIMG_8064 (2)

I går dugnadsinnsats, i dag profesjonell innsats da Morten Norheim tro til

Fornyelse, eller kanskje heller oppgradering har de siste to dagene pågått ved veien langs Brottet, et område preget av tidligere tiders stendrift og gjengroing. Gjennom dugnadsinnsats i går og Morten Norheims profesjonalitet med gravemaskinen i dag, kan vi snart ønske velkommen til et mer ryddet og oppgradert område der vi også finner plass for den gamle stenvogna  “på skinnebelagt vei” til brygga med en ny last for eksport.

Nyryddet vei 1 Nyryddet vei 2

Blankskurt fjell og etter hvert en pen prydet voll er det som skal møte besøkene til Brottet og Museumshavna i 2016